La ràdio i la televisió (t3)

Cerca una notícia a un diari. Després d'haver-la llegit, torna-la a redactar de dues maneres diferents:
a) Com si l'haguessis d'explicar a la teva colla d'amics.
b) Com si fossis el locutor d'un informatiu i haguessis de donar la notícia.
El no anul·lat

Asseguda en un racó, plorava en silenci, amb les mans tapant-se els ulls, amb l’ànima trencada en mil bocins. Sola, vulnerable, perduda, paralitzada, no feia més que preguntar-se per què, per què, per què.
Escoltà una porta que s’obria i es tancava ben fort. Ell havia marxat.
S’aixecà amb prou feines com per poder fer unes passes fins arribar al
lavabo. Es mirà al mirall i tenia el cantó dret de la cara tot inflat.
El llavi li sagnava i li feia molt de mal tot el cos. Es tornà a
preguntar per què, per què, per què… mil cops més.
La por i la impotència controlaven la seva voluntat. Sabia que a
l’endemà ell actuaria com si res hagués passat. Seria tendre amb ella i
voldria fer l’amor. Tocaria el seu cos i ella immòbil deixaria que fes
el que volgués. Perquè s’havia deixat robar el seu no.
Un dia, trobaren el seu cos inert a terra, en el lavabo de casa seva. Ell finalment també li arrencà la vida.Si ets víctima de violència de gènere, digues PROU.
Algú que és capaç de ferir-te, humiliar-te i sotmetre’t, no t’estima.
1. Explica el tema d'aquest text, en fas un resum de quatre línies i un comentari personal. Què t'ha sorprès?
Comprensió lectora

MATANT EL TEMPS
I tot d’una, va fer xisclar els dits i el món s’aturà. Amb el moviment
congelat i l’esdevenir petrificat, va quedar tota sola davant d’aquell
parèntesi atemporal. Va respirar alleugerida i posà la seva ment en
blanc. Era un “prou” necessari on cercar una calma escorredissa i
juganera. El cansament havia posat punt i final al turment. I la
tempesta havia quedat en un quadre penjat a la paret.
No hi havia perill. Tot estava bloquejat i embussat i l’aigua tèrbola ja
no corria ni amunt ni avall. Aquell era el seu moment, només d’ella. Ja
no avançava ni tampoc anava enrere.
Quieta i d’en peus amb la mirada a un horitzó de pedra, pensà:
- On collons anem?
- Enlloc.- Es respongué.
- Enlloc.- Es respongué.
Només anem matant el temps lentament, fins que ell ens mata a nosaltres.
1. Explica el tema d'aquest text, en fas un resum de quatre línies i un comentari personal. Què t'ha sorprès?
1. Explica el tema d'aquest text, en fas un resum de quatre línies i un comentari personal. Què t'ha sorprès?
Comentario de un poema
1. Lee este poema curioso y explica lo que su autor quiere decirnos.
2. Busca información sobre el autor Juan Ramón Juménez.
3. ¿La lluvia está personificada en este poema? Justifica tu respuesta.
4. ¿Que visión tiene el poeta?
5. ¿Te gustan los dias de lluvia? Justifica tu respuesta.
La pluja va remullant amb les seues gotes la tardor, els camps agraeix
el seu regal. En la ciutat els paraigües fan d'escuts de colors en la
nostra lluita contra ella.
Llueve sobre el campo verde...
¡Qué paz! El agua se ...abre
y la hierba de noviembre
es de pálidos diamantes.
Se apaga el sol; de la choza
de la huerta se ve el valle
más verde, más oloroso,
más idílico que antes.
Llueve; los álamos blancos
se ennegrecen; los pinares
se alejan; todo está gris
melancólico y fragante.
Y en el ocaso doliente
surgen vagas claridades
malvas, rosas, amarillas,
de sedas y de cristales...
¡Oh la lluvia sobre el campo
verde! ¡Qué paz! En el aire
vienen aromas mojados
de violetas otoñales.
¡Qué paz! El agua se ...abre
y la hierba de noviembre
es de pálidos diamantes.
Se apaga el sol; de la choza
de la huerta se ve el valle
más verde, más oloroso,
más idílico que antes.
Llueve; los álamos blancos
se ennegrecen; los pinares
se alejan; todo está gris
melancólico y fragante.
Y en el ocaso doliente
surgen vagas claridades
malvas, rosas, amarillas,
de sedas y de cristales...
¡Oh la lluvia sobre el campo
verde! ¡Qué paz! En el aire
vienen aromas mojados
de violetas otoñales.
La il·lustració és de Vladstudio.
Les figures retòriques
Cerca informació sobre les figures retòriques següents: metàfora, comparació, personificació, al·literació, apòstrofe i encavallament. Posa un exemple de cada un en poemes. També explica què són.
Els diftongs
Diftongs:
Poden ser decreixents (es diu així perquè decreix el to de veu: Aire): VOCAL + I U (AI, EI, II, OI, UI, AU, EU, IU, OU, UU) VOCAL FORTA+ VOCAL DÈBIL O SEMIVOCAL (AIRE)
creixents (es diu així perquè creix el to de veu iODE): : I U + VOCAL(QUA, QÜE, QÜI, QUO, GUA, GÜE, GÜI, GUO) (QUATRE)
I + VOCAL (IODE)
I U ENTRE VOCALS (NOIA)
*Quan hi ha diftong les dues vocals es comptabilitzen en una mateixa síl·laba.
Hiats: (Personalment, sempre he vist els hiats com a EXCEPCIONS dels diftongs creixents)
Els hiats apareixen quan tenim dues vocals en contacte, però pertanyen a síl·labes diferents.
-Quan entren en contacte dues vocals fortes: te-a-tre
-Consonant + i+a/e/o (Ma-ri-a)
-Consonant +u+a/e/o (cu-a)
-Un accent o una dièresi marquen la no formació de diftong, per tant: HIAT: pa-ï-sos
1. Escriu deu exemples de diftong creixent, deu exemples de diftong decreixent i deu de hiat.
UN CRIT D'AUXILI
Una manta com a únic abric.
Uns cabells esbullats,
però no per estones de joc,
sinó per la cruesa de la vida.
Una mirada amb la innocència
perduda.
Una tristesa infinita, impròpia
de l'edat.
Una motxilla escolar buida
i un dret a rebre una educació
digna furtat.
Una justícia inexistent.
Una ajuda invisible, transparent,
com si fos intranscendent.
Un crit d'auxili al vent.
Uns cabells esbullats,
però no per estones de joc,
sinó per la cruesa de la vida.
Una mirada amb la innocència
perduda.
Una tristesa infinita, impròpia
de l'edat.
Una motxilla escolar buida
i un dret a rebre una educació
digna furtat.
Una justícia inexistent.
Una ajuda invisible, transparent,
com si fos intranscendent.
Un crit d'auxili al vent.
Antònia Lladonet
1. Penja una imatge representativa del poema.

2. Tema del poema.
Explotecio infentil
3. Anàlisi mètrica del poema (rima consonant o assonant, número de versos i síl·labes)
rima consonant,
4.
Cerca al diccionari les paraules en negreta del poema i escriu-ne el
significat. Relaciona el significat amb el contingut del poema:
esbullat, cruesa, furtat, instrascendent.
5. Fes un resum del significat del poema en general.
6. Què vol dir l'expressió "Ajuda invisible?" Justifica la teva reposta.
signifique que
7. Opinió personal.
no me egrade perque trate de exploteció infentil.
B /V Tema 4
L’ORTOGRAFIA DE B/V
S’escriu b: Davant de r o l: broma, bram, arbre, blau, bloc, amable.
Darrere de m: embenar, ambició, amb.
Alternant amb p: saber – sap, caber – cap, llobató – llop.
S’escriu v: Darrere de n: canvi, minvar, enviar, invitar, envà, enveja, invent.
Alternant amb u: escriviu –escriure, nevar – neu, meva – meu, bevia – beu.
Els imperfets d’indicatiu dels verbs de la 1a conjugació (cantar) acaben en v: cantava, menjaves, rentava, cuinàvem, arribàveu, marxaven.
1. Omple els espais buits del text amb b o amb v segons calgui:
La cançó de la reixa va tornar l'endemà i molts altres dies més. Ara passava sempre pel carrer nou i cada vegada es parava a tocar la reixa. Sempre s'inventava noves cançons, picant quan calia sobre les barres. Va inventar una cançó per cadascun dels arbres que veia al parc: el pi, l'avet, el cedre del Líban, l'esvelt xiprer estirat com un dit per fer pessigolles als núvols. Va inventar una cançó per l'avinguda que pujava cap a la casa, pels camins que s'endinsaven a les verdes galeries sota els arbres, per l'herba i pels parterres florits. Però no va dir res del seu descobriment ni als seus pares, ni a la mestra, ni als companys. La reixa musical era el seu instrument secret. Gianni Rodari, El joc dels quatre cantons
2. Fes el mateix que l'exercici anterior:
cabra, saber plovia, escrivia, enviar, invitar, envellir, convicció, invent, brasa, obligar, ombra, esclava, escalivada, atractiva
3. Omple els buits de les frases següents amb b o v:
a) Sempre arribava tard a les reunions. b) Avui m’he llevat a les vuit del matí per anar a emprovar-me una Exercicis de reforç 9 gavardina. c) Aquell paisatge era d’una gran bellesa. d) M’he deixat el mòbil engegat en una reunió. e) L’advocat de la família treballa en un cas de divorci.
4. Emplena els buits del text següent amb una b o una v.
Al peu de la serra de Sant Patllari i molt a prop del mas Corralot, s'hi troben les misterioses Estunes. En arribar-hi ens adonem que la terra és plena d’esquerdes i que mirant a través d’elles veiem aquestes coves que s’anomenen Tunes o Estunes. En les profunditats d'aquestes esquerdes s'alçaven rics palaus habitats per les Aloges o Goges que la veu popular batejava amb el nom d'Encantats. Les Goges eren una mena de fades que durant el dia restaven ocultes en els seus caus i que quan cantava el gall a la mitjanit sortien per les vetes de les roques i anaven a emmirallar-se a les aigües de l'Estany de Banyoles que, en aquell temps, era molt proper a les Tunes. Segons sembla les entranyes d'aquelles roques estaven cobertes d'or i plata, perles i diamants i tota mena de joies. Aquests tresors restaven lluny de la mirada dels curiosos i dels bandits gràcies a una malla fina, una xarxa de fil imperceptible, que les mateixes Goges anaven filant. Però si un intrús gosava endinsar-se per les coves a la recerca dels tresors no tardava a perdre l'orientació quan mirava de tornar enrere abans de perdre's, definitivament, per aquell laberint de roques i arrels immenses. Algunes vegades els habitants dels contorns havien vist a les nits com d'aquell paratge misteriós emanava una blancor finíssima que pujava cap al cel. Aquell prodigiós raig de llum era atribuït a les festes que tenien lloc en els palaus de les profunditats.
[Extret i manipulat de la Web de les Llegendes del Pla de l’Estany
Problemes laborals actuals t4 dossier
L’ORTOGRAFIA DE B/V
S’escriu b: Davant de r o l: broma, bram, arbre, blau, bloc, amable.
Darrere de m: embenar, ambició, amb.
Alternant amb p: saber – sap, caber – cap, llobató – llop.
S’escriu v: Darrere de n: canvi, minvar, enviar, invitar, envà, enveja, invent.
Alternant amb u: escriviu –escriure, nevar – neu, meva – meu, bevia – beu.
Els imperfets d’indicatiu dels verbs de la 1a conjugació (cantar) acaben en v: cantava, menjaves, rentava, cuinàvem, arribàveu, marxaven.
1. Omple els espais buits del text amb b o amb v segons calgui:
La cançó de la reixa va tornar l'endemà i molts altres dies més. Ara passava sempre pel carrer nou i cada vegada es parava a tocar la reixa. Sempre s'inventava noves cançons, picant quan calia sobre les barres. Va inventar una cançó per cadascun dels arbres que veia al parc: el pi, l'avet, el cedre del Líban, l'esvelt xiprer estirat com un dit per fer pessigolles als núvols. Va inventar una cançó per l'avinguda que pujava cap a la casa, pels camins que s'endinsaven a les verdes galeries sota els arbres, per l'herba i pels parterres florits. Però no va dir res del seu descobriment ni als seus pares, ni a la mestra, ni als companys. La reixa musical era el seu instrument secret. Gianni Rodari, El joc dels quatre cantons
2. Fes el mateix que l'exercici anterior:
cabra, saber plovia, escrivia, enviar, invitar, envellir, convicció, invent, brasa, obligar, ombra, esclava, escalivada, atractiva
3. Omple els buits de les frases següents amb b o v:
a) Sempre arribava tard a les reunions. b) Avui m’he llevat a les vuit del matí per anar a emprovar-me una Exercicis de reforç 9 gavardina. c) Aquell paisatge era d’una gran bellesa. d) M’he deixat el mòbil engegat en una reunió. e) L’advocat de la família treballa en un cas de divorci.
4. Emplena els buits del text següent amb una b o una v.
Al peu de la serra de Sant Patllari i molt a prop del mas Corralot, s'hi troben les misterioses Estunes. En arribar-hi ens adonem que la terra és plena d’esquerdes i que mirant a través d’elles veiem aquestes coves que s’anomenen Tunes o Estunes. En les profunditats d'aquestes esquerdes s'alçaven rics palaus habitats per les Aloges o Goges que la veu popular batejava amb el nom d'Encantats. Les Goges eren una mena de fades que durant el dia restaven ocultes en els seus caus i que quan cantava el gall a la mitjanit sortien per les vetes de les roques i anaven a emmirallar-se a les aigües de l'Estany de Banyoles que, en aquell temps, era molt proper a les Tunes. Segons sembla les entranyes d'aquelles roques estaven cobertes d'or i plata, perles i diamants i tota mena de joies. Aquests tresors restaven lluny de la mirada dels curiosos i dels bandits gràcies a una malla fina, una xarxa de fil imperceptible, que les mateixes Goges anaven filant. Però si un intrús gosava endinsar-se per les coves a la recerca dels tresors no tardava a perdre l'orientació quan mirava de tornar enrere abans de perdre's, definitivament, per aquell laberint de roques i arrels immenses. Algunes vegades els habitants dels contorns havien vist a les nits com d'aquell paratge misteriós emanava una blancor finíssima que pujava cap al cel. Aquell prodigiós raig de llum era atribuït a les festes que tenien lloc en els palaus de les profunditats.
[Extret i manipulat de la Web de les Llegendes del Pla de l’Estany
Problemes laborals actuals t4 dossier
Problemes laborals actuals t4 dossier
1. Cerca informació sobre dos d'aquests quatre grans problemes laborals i aporta'n dades concretes. Fes-ne un comentari al final de cada informació:
-La discriminació de la dona:
La discriminació de la dona es basa en una concepció de la dona com inferior a l'home. S’expressa mitjançant el masclisme i el sexisme.
La dona ha estat discriminada històricament. La igualtat davant la llei es va obtenir a partir del segle XIX en alguns països. No obstant això, la igualtat davant de la llei no implica el cessament de la discriminació.
Per norma general paguen més a l'home que a la dona tot i que realitzin la mateixa feina. A més a més, la dona fa feina dins i fora de casa.
-L'economia submergida
-L'explotació infantil:
Nosaltres tenim de tot, tenim menjar , tenim casa i no ens donem compte de la sort que tenim. Però no tothom té la mateixa sort. Sense anar tan lluny hi ha molts nens que són maltractats. Sempre treballan cobrant molt poc i sense possibilitats de rebre una educació.
Què és explotació infanti ?
Totes les persones, quan naixem, tenim uns mateixos drets i deures: dret a una identitat, a l’educació, a la salut,... Aquests drets i deures estan recollits a la Declaració Universal dels Drets Humans que es va fer ara fa uns 50 anys i permeten la llibertat de tothom i el poder gaudir d’una vida digna. Tot i això, avui dia encara es violen alguns d’aquests drets. És el cas de L’EXPLOTACIÓ INFANTIL, que consisteix en abusar egoistament dels infants dèbils i fer-los treballar forçosament, privant-los d’anar a l’escola i perjudicant la seva salut.
Les grans empreses s'aprofiten dels infants que no tenen recursos, fent-los treballar moltes hores i pagant molt poc.
-La desocupació

1. Cerca informació sobre dos d'aquests quatre grans problemes laborals i aporta'n dades concretes. Fes-ne un comentari al final de cada informació:
-La discriminació de la dona:
La discriminació de la dona es basa en una concepció de la dona com inferior a l'home. S’expressa mitjançant el masclisme i el sexisme.
La dona ha estat discriminada històricament. La igualtat davant la llei es va obtenir a partir del segle XIX en alguns països. No obstant això, la igualtat davant de la llei no implica el cessament de la discriminació.

-L'economia submergida
-L'explotació infantil:
Nosaltres tenim de tot, tenim menjar , tenim casa i no ens donem compte de la sort que tenim. Però no tothom té la mateixa sort. Sense anar tan lluny hi ha molts nens que són maltractats. Sempre treballan cobrant molt poc i sense possibilitats de rebre una educació.
Nosaltres tenim de tot, tenim menjar , tenim casa i no ens donem compte de la sort que tenim. Però no tothom té la mateixa sort. Sense anar tan lluny hi ha molts nens que són maltractats. Sempre treballan cobrant molt poc i sense possibilitats de rebre una educació.
Què és explotació infanti ?
Totes les persones, quan naixem, tenim uns mateixos drets i deures: dret a una identitat, a l’educació, a la salut,... Aquests drets i deures estan recollits a la Declaració Universal dels Drets Humans que es va fer ara fa uns 50 anys i permeten la llibertat de tothom i el poder gaudir d’una vida digna. Tot i això, avui dia encara es violen alguns d’aquests drets. És el cas de L’EXPLOTACIÓ INFANTIL, que consisteix en abusar egoistament dels infants dèbils i fer-los treballar forçosament, privant-los d’anar a l’escola i perjudicant la seva salut.
Les grans empreses s'aprofiten dels infants que no tenen recursos, fent-los treballar moltes hores i pagant molt poc.
-La desocupació

1. Cerca informació sobre l'activitat econòmica.
Es qualsevol procés en el qual es produeix un intercanvi de productes o serveis. La activitat economica te tres fases: producció, distribució i consum.
2. Quins són els sectors econòmics? Explica de manera detallada com és cada sector.
Sector primari:
És aquell que es dedica a la extracció dels recursos naturals ja sigui per el consum o per la comarcialtzació.
Sector secundari:
Aquest sector es refereix a les activitats industrials , aquelles que transformen els productes estrets del sector primari.
sector terciari:
S' enquerega de distribuir productes i serveis.
3. Cerca informació sobre què són les Societats Anònimes, les Societats limitades i la Borsa.
Societats Anònimes:
És aquella societat mercantil en la qual el capital és dividit en accions i integrat per les aportacions dels socis, els quals no respondran personalment delsdeutes socials.
Societat limitada:
És una empresa mercantil en la qual el capital està dividit en quotes socials de diferent valor, amb títols innegociables ni denominables eccions i en la qual la responsabilitat dels socis se circumscriu exclusivament al capital aportat per cadascun.
Borsa:
És la part més important del mercat de valors, un mercat on es compren i venen valors mobiliaris com ara accions, obligacions, i derivats sota la llei de l'oferta i la demanda.
4. Explica què és una subvenció.
5. Informa't i explica què és l'Impost de la renda de les persones físiques (IRPF) i l'impost sobre el valor afegit (IVA).
La composición t3
1. Cerca informació sobre l'activitat econòmica.
Es qualsevol procés en el qual es produeix un intercanvi de productes o serveis. La activitat economica te tres fases: producció, distribució i consum.
2. Quins són els sectors econòmics? Explica de manera detallada com és cada sector.
Sector primari:
És aquell que es dedica a la extracció dels recursos naturals ja sigui per el consum o per la comarcialtzació.
Sector secundari:
Aquest sector es refereix a les activitats industrials , aquelles que transformen els productes estrets del sector primari.
sector terciari:
S' enquerega de distribuir productes i serveis.
3. Cerca informació sobre què són les Societats Anònimes, les Societats limitades i la Borsa.
Societats Anònimes:
És aquella societat mercantil en la qual el capital és dividit en accions i integrat per les aportacions dels socis, els quals no respondran personalment delsdeutes socials.
Societat limitada:
És una empresa mercantil en la qual el capital està dividit en quotes socials de diferent valor, amb títols innegociables ni denominables eccions i en la qual la responsabilitat dels socis se circumscriu exclusivament al capital aportat per cadascun.
Borsa:
És la part més important del mercat de valors, un mercat on es compren i venen valors mobiliaris com ara accions, obligacions, i derivats sota la llei de l'oferta i la demanda.
4. Explica què és una subvenció.
5. Informa't i explica què és l'Impost de la renda de les persones físiques (IRPF) i l'impost sobre el valor afegit (IVA).
EJERCICIOS DE PALABRAS COMPUESTAS
Recuerda que antes de hacer un ejercicio debes:
Pensar qué tengo que hacer. Qué debo saber, en este caso, qué son palabras simples y compuestas. Hacer un plan, cómo lo voy a hacer. Manos a la obra, lo hago. Lo repaso y me aseguro de no tener errores.
1. Escribe las palabras simples que forman las siguientes palabras compuestas:
• Abrebotellas • Abrecartas • Abrelatas • Agridulce • Aguafiestas • Aguamarina • Altavoz • Altibajo • Alzacuello • Anteayer • Aparcacoches • Bajamar • Baloncesto • Bienaventurado • Bienhechor • Bienvenida • Bocacalle • Boquiabierto • Cabizbajo • Cantamañanas • Caradura • Cascanueces • Cascarrabias • Ciempiés • Coliflor • Contraorden • Correveidile • Cortafuego • Cortaúñas • Cuentagotas • Cuentakilómetros • Cumpleaños • Duermevela • Elevalunas • Enhorabuena • Espantapájaros • Girasol • Guardabosques • Guardacostas • Guardamuebles • Guardarropa • Guardaespaldas • Hazmerreír • Hierbabuena • Hispanoamericano • Hojalata • Lavacoches • Lavaplatos • Lavavajillas • Limpiabotas • Limpiaparabrisas • Madreselva • Malestar • Malgastar • Malhechor • Malhumor • Malpensado • Maniatar • Manirroto
2. Escribe las palabras compuestas por las siguientes palabras simples (ten en cuenta en algunas puedes necesitar variarlas un poco y revisa los acentos de las palabras nuevas que formes):
• Matar +moscas • Medio + día • Menos + preciar (apreciar) • Mil + hojas • Motor + bicicleta • Noche + buena • Parar + brisas • Parar + caídas • Parar + choques • Parar + aguas • Parar + rayos • Parar + sol • Pasar + calles • Pasar + manos • Pasar + purés • Pasar + tiempos • Paso + doble • Pelo + rojo • Pisar + papeles • Portar + aviones • Portar + equipajes • Punta + pie • Punta + agudo • Que + hacer • Quitar + manchas • Quitar + nieves • Quitar + sol • Rascar + cielos • Romper + cabezas • Romper + olas • Saber + lo+ todo • Sacar + corchos • Sacar + puntas • Saltar + montes • Salvar + manteles • Salvar + pantallas • Salvar + vidas • Sin + fin • Sobre + mesa • Sordo + mudo • Tela + araña • Tío + vivo • Tirar + chinas • Trabar + lenguas • Va + y + ven 3. Explica qué significan las siguientes palabras compuestas: • Metomentodo: • Santiamén: • Sinsabor: • Tejemaneje: • Tentempié:
EJERCICIOS DE PALABRAS COMPUESTAS
Recuerda que antes de hacer un ejercicio debes:
Pensar qué tengo que hacer. Qué debo saber, en este caso, qué son palabras simples y compuestas. Hacer un plan, cómo lo voy a hacer. Manos a la obra, lo hago. Lo repaso y me aseguro de no tener errores.
1. Escribe las palabras simples que forman las siguientes palabras compuestas:
• Abrebotellas • Abrecartas • Abrelatas • Agridulce • Aguafiestas • Aguamarina • Altavoz • Altibajo • Alzacuello • Anteayer • Aparcacoches • Bajamar • Baloncesto • Bienaventurado • Bienhechor • Bienvenida • Bocacalle • Boquiabierto • Cabizbajo • Cantamañanas • Caradura • Cascanueces • Cascarrabias • Ciempiés • Coliflor • Contraorden • Correveidile • Cortafuego • Cortaúñas • Cuentagotas • Cuentakilómetros • Cumpleaños • Duermevela • Elevalunas • Enhorabuena • Espantapájaros • Girasol • Guardabosques • Guardacostas • Guardamuebles • Guardarropa • Guardaespaldas • Hazmerreír • Hierbabuena • Hispanoamericano • Hojalata • Lavacoches • Lavaplatos • Lavavajillas • Limpiabotas • Limpiaparabrisas • Madreselva • Malestar • Malgastar • Malhechor • Malhumor • Malpensado • Maniatar • Manirroto
2. Escribe las palabras compuestas por las siguientes palabras simples (ten en cuenta en algunas puedes necesitar variarlas un poco y revisa los acentos de las palabras nuevas que formes):
• Matar +moscas • Medio + día • Menos + preciar (apreciar) • Mil + hojas • Motor + bicicleta • Noche + buena • Parar + brisas • Parar + caídas • Parar + choques • Parar + aguas • Parar + rayos • Parar + sol • Pasar + calles • Pasar + manos • Pasar + purés • Pasar + tiempos • Paso + doble • Pelo + rojo • Pisar + papeles • Portar + aviones • Portar + equipajes • Punta + pie • Punta + agudo • Que + hacer • Quitar + manchas • Quitar + nieves • Quitar + sol • Rascar + cielos • Romper + cabezas • Romper + olas • Saber + lo+ todo • Sacar + corchos • Sacar + puntas • Saltar + montes • Salvar + manteles • Salvar + pantallas • Salvar + vidas • Sin + fin • Sobre + mesa • Sordo + mudo • Tela + araña • Tío + vivo • Tirar + chinas • Trabar + lenguas • Va + y + ven 3. Explica qué significan las siguientes palabras compuestas: • Metomentodo: • Santiamén: • Sinsabor: • Tejemaneje: • Tentempié:
Los diminutivos y los aumentativos T3
El Aumentativo y el diminutivo
Català t.3
1. Cerca informació sobre la comunicació oral. Quins elements participen en el procés comunicatiu? Posa exemples.
2. Explica les diferències entre la ràdio i la televisió.
La tilde diacrítica
Sin tilde o acento diacrítico
|
Con tilde o acento diacrítico
| ||
aun
|
- Adverbio (cuando equivale a hasta, también, inclusive o siquiera, con negación). Ejemplo: aun los sordos habrás de oírme.
- Locución conjuntiva. Ejemplo: aun cuando. |
aún
|
Adverbio de tiempo sustituible por todavía. Ejemplos: aún es joven / No ha llegado aún.
|
de
|
Preposición. Ejemplos: un vestido de seda / Iros de aquí.
|
dé
|
Del verbo dar. Ejemplos: dé usted las gracias / Quiero que me dé este regalo.
|
el
|
Artículo: el soldado ya ha llegado.
|
él
|
Pronombre personal. Ejemplos: me lo dijo él/ Él no quiere dar su brazo a torcer.
|
mas
|
Conjunción adversativa. Ejemplos: quiso convencerlo, mas fue imposible / Lo sabía, mas no nos quiso decir nada.
|
más
|
Adverbio de cantidad. Ejemplos:hablas más, despacio / Dos más cinco son siete.
|
mi
|
- Posesivo. Ejemplo: Te invito a mi casa.
- Sustantivo como "nota musical". Ejemplo: el mi ha sonado fatal. |
mí
|
Pronombre personal. Ejemplos: a mí me gusta el fútbol / ¿Tienes algo para mí?
|
se
|
Pronombre personal: se comió todo el cocido.
|
sé
|
Forma del verbo ser o saber: yo no sénada / Sé buenos con ellos, por favor.
|
si
|
Conjunción condicional. Ejemplo : Si llueve no saldremos / Todavía no sé si iré.
Sustantivo como "nota musical". Ejemplo: una composición en si bemol. |
sí
|
Adverbio de afirmación o pronombre personal reflexivo. Ejemplos: ¡sí, quiero! / Solo habla de sí mismo.
|
te
|
Pronombre Personal. Ejemplos: te lo regalo / Te he comprado unos guantes.
|
té
|
Sustantivo (bebida). Ejemplo: toma una taza de té.
|
tu
|
Posesivo. Ejemplo: dame tu abrigo.
|
tú
|
Pronombre personal. Ejemplo: túsiempre dices la verdad.
|
I. Elige al menos 3 monosílabos de la siguiente nube de palabras y escribe 5 oraciones que incluyan esas palabras; sigue el ejemplo
Tú Paz Mas El Con Luz
Lo ir gris mí flor fé
Flan Fin Más De Dar Con
Col a en por pez cal
1. Tú coche gris con aire acondicionado.
2. tú primer y mas preciado coche de paz volkswagen polo.
3.tú eres mi flor de cristal
4.más hermosa que las estrellas, mí corazon es tuyo sin fin.
5.con tu amor en mis manos yo estoy feliz dar rienda a nuestro amor.
6.mi alma esta libre con una mirada tuya, el espacio esta lleno de estrellas y tu eres una de ellas.
II. Elije el monosílabo correcto en las siguientes oraciones.
1. Ya (sé / se) sé conducir motocicleta
2. Esa computadora es (de / dé) de Adrián.
3. ¿(Tu / Tú) tu también estudias inglés?
4. Necesitamos (más / mas) más refrescos
5. (Si / sí) si hoy llueve se va a mojar mi ropa
6. Ese regalo era para (ti / tí) tí
III. Escribe el acento en los monosílabos subrayados en caso de ser necesario
Este café es mas rico que el de ayer
Cuando llegué tu ya no estabas
Tu computadora ya se descompuso
El domingo fui a tu casa
El no quería volver a verla
Se terminaron los chocolates
Mi novia me regaló una computadora
IV. Completa las siguientes oraciones con el monosílabo correcto
1. Roberto salió solo; _______ ya no te quiso esperar.
2. _______ sabías todas las respuestas. Sí, porque yo ________ estudié.
3. Guarda __________ teléfono en ese cajón.
4. Llegaron _____________ invitados, así que necesitamos __________ comida.
5. ¿_______ dónde son esas chicas tan lindas?
Repasamos la tilde
1- a) Analice cada una de las palabras de los enunciados siguientes:
- Se apuró y pudo entregar la citación a tiempo, además del papel. - En el margen de la hoja ha escrito de manera hábil sus impresiones. - El médico pidió que le entregaran la hoja clínica. - Verá hoy al profesor de Biología. - Si puede, entréguemele este libro y dígamele que me gustó mucho. b) Copie las palabras de más de una sílaba. Divídalas en sílabas y destaque la sílaba acentuada o tónica. c) Clasifique, de acuerdo con su acentuación, cada una de las palabras del ejercicio anterior.
2- Complete cada una de las siguientes afirmaciones. Señale más de un ejemplo de cada caso.
Las palabras agudas llevan tilde ______________________ Las palabras llanas llevan tilde_______________________ Las palabras esdrújulas llevan tilde____________________ Las palabras sobresdrújulas llevan tilde_________________
4- Coloque la tilde en cada una de las palabras que lo requieran.
lograron, mandeseme, corcel, decidido, vencedor, dulce, transeunte, fertil, garantia, papel, decia, cantalo, entonces, arreglamelo, huesped, barbaro, despues, vahido, arroz, profesor, cuentaselo, calidad, pais, instantaneo, roca, inutil, hipocresia, prohibanselo, redencion, renglón, lampara, cometen, heroe, raiz, canten, unico, libertad, pared, trasatlantico, decimoseptimo, caracter, acentue, intuir presentaselo estoy heroico presencia translucido pretexto ortodoxa desheredado ansiedad, humano, alcánzamelo, exacerbado, exhausto, diccionario, inhibir, bahía, adverso, ahínco, exhibir, corríjansele, enhebrar, poesía, solemne, exhumar, subrayar, cántennos, ómnibus, ayúdennos, gimnasia, magnesia, alumno, mírenme, buhonero, inexorable, alcahuete, Granma, complexión, absoluto, cuéntaselo, ficción, sexagésimo, exotismo, epilepsia, cohete.
5- Todas las palabras que se relacionan ahora son agudas; pero algunas llevan tilde y otras, no. Distinga un grupo del otro.
camion arpon recogedor leccion consumidor tapon television cancion renglon papel parchis café avion comedor tambor horror roedor carton bisturi marron ademas portugues candil cristal borrador jardin oración armazon betun vozarron redaccion fumador cartabon balcon estudiar caracol bozal compas patin prevencion
6- Las voces que siguen son todas llanas; sin embargo, algunas llevan tilde y otras, no. Demuestre la certeza de lo afirmado.
arbol inyecciones excesivo digno abrazo caida sensible elogio vigente movil resuelves policias dificil huelga dia util texto azucar advertencia sabiduria medicina novedoso humilde debil habil jerarquias agradable saldrian meta objetivo facil habituales vocabulario caracter via envio privado signo elocuente llamada
7- Separe los términos esdrújulos de los sobresdrújulos en la siguiente relación:
película blanquísimo catálogo héroe círculo décima apréndetelo échamelo dígaselo antójasele regímenes américa discípulo ejército cómpramelo magnífico británico vigésimo diciéndomelo párroco tirándoselos áfrica diéresis página práctica tránsito régimen brújulas pontífice mándamelo
9.- En los siguientes textos, adaptaciones de artículos periodísticos, coloque la tilde sobre las palabras que lo requieran:
a) El zunzun es un pajarillo endemico de Cuba cuyo tamaño, comparado con el de un lapiz, es muchas veces mas pequeño. Es una variedad de colobri y los colibries son las aves mas diminutas del orbe. Existen hasta quinientas especies que habitan en los bosques, desde Alaska hasta Sudamerica; pero las que cuentan con los plumajes mas vistosos se asientan en los tropicos. Pueden permanecer inmoviles en el aire y pueden volar marcha atras. b) El karate esta considerado una tecnica de lucha especialmente eficaz. En el se destaca el empleo de las manos, en contraste con otras artes marciales. Nacio en Japon y su fundador habia aprendido antes el jiujitsu con un maestro chino. Ademas de los distintos tonos de los cinturones, la categoria del karateka se identifica tambien por el movimiento inicial que repite antes del comienzo de cada combate. c) En la seccion “Tres del domingo” del periodico “Juventud Rebelde” se ha relatado este inaudito hecho: “Lo dan como noticia increible en un sitio de Internet sin definir el lugar del suceso: un muchacho de veinte años, cansado de la vida, se lanzo desde un vigesimo piso y justo cuando llegaba al suelo encontro en su camino a un hombre de cincuenta años, al que le fracturo una costilla. El joven suicida murio en el acto, pero su victima esta recuperandose de la fractura, aunque se lamenta de que ¡ya no se puede caminar tranquilo!
10- Agrupe las palabras que lleven tilde en el ejercicio anterior según su acentuación. Divídalas en sílabas.
11- Complete el siguiente cuadro:
Palabras Llevan tilde No llevan tilde Llevan tilde por excepción Agudas Si terminan en consonantes distintas de n, s. Ejemplos: estudiar, salud Llanas o graves Si terminan en consonante distinta de n o s. Ejemplos: mártir, césped. Esdrújulas y sobresdrújulas Siempre
12- a) Lea las palabras, que aparecen en el siguiente cuadro. Fíjese en su clasificación. Llene los espacios en blanco con la palabra que corresponda.
Esdrújulas
Llanas
Agudas
ánimo animo _______ náufrago ________ naufragó práctico practico ________ ________ ________ calculó intérprete ________ ________ depósito deposito ________ célebre ________ celebré ________________ transito _______________ b) Seleccione una de los grupos para que explique el cambio de significación que se ha producido al variar la acentuación.
13- Aquí le escribimos cinco nuevos grupos de palabras cuyo significado varía de acuerdo con su acentuación. ¿Podría añadir otros cinco grupos?
Esdrújulas
Llanas
Agudas
cántara cantara cantará capítulo capitulo capituló círculo circulo circuló dómine domine dominé estímulo estimulo estimulé
14- Como Ud. conoce, los monosílabos no se acentúan excepto que requieran tilde diacrítica. Ilustre cada caso como aparece en el ejemplo:
De/dé De: preposición. La explicación de esto es sencilla. Dé: forma del verbo dar. Dé la explicación adecuada. El/él Mas/más Mi/mí Se/sé Si/sí Te/té O/ó Complete lo más posible, con otras parejas de palabras, la relación anterior.
15- Observe el siguiente enunciado: Solo quería estar solo. Dos alumnos discuten acerca de la necesidad de colocar tilde o no en la primera palabra: Solo. Uno de ellos explica que se le coloca tilde porque significa solamente y de esta manera se diferencia del solo que significa sin compañía; el otro opina que aun sin la tilde no habría confusión. ¿Qué opina Ud?.
16- ¿A qué atribuye el que con frecuencia a los monosílabos ti y di se les coloque erróneamente tilde? ¿Qué recomendaría para evitar esta equivocación?
17- Analice bien cada una de las siguientes palabras. Aunque a ninguna se le ha colocado la tilde, unas deben llevarla y otras, no. Copie correctamente todas las palabras. fatigose decimoseptimo escuchole vaiven cuenteselo viome clinico-obstetra traigasemele entredos trasladaselo
19.- En cada uno de estos incisos se habla de la XI Feria del Libro. En ellos se han omitido todas las tildes. Reescriba correctamente cada uno de ellos.
a) La XI Feria del Libro -importantisimo evento editorial, autentica fiesta de la lectura- ha puesto al alcance del avido lector cubano mas de cinco millones de ejemplares. b) Esta Feria ha entregado reediciones de grandes exitos de la literatura cubana: de Alejo Carpentier, El siglo de las luces y La consagracion de la primavera; de la extraordinaria poetisa Dulce Maria Loynaz, su Poesia completa. Pero tambien han estado representados, entre otros muchos, Jose Lezama Lima, Eliseo Diego, Fina Garcia Marruz. Y por supuesto, Jose Marti y Nicolas Guillen. c) En esa Feria se ha visto privilegiada la literatura cubana contemporánea. Justamente, a Miguel Barnet, el famoso autor de Biografia de un cimarron, se le ha dedicado esta edición de la Feria. d) Tambien ha llamado la atencion el tomo resumen de la Trilogia cubana de Lisandro Otero, que recoge tres de sus textos basicos, sus novelas En ciudad semejante y Arbol de la vida. e) Tampoco han faltado titulos de gran interes para la literatura universal: Vuelo nocturno, del autor de El pequeño principe, el frances Saint-Exupéry; El gran Gastby , clasico de la novelistica norteamericana, escrito por F. Scott Fitzgerald. f) Pero aun quedan muchos titulos sin mencionar; entre ellos se halla una especie de autobiografia del rey del futbol, Diego Armando Maradona. ¿Como se llama? No es dificil de recordar: Yo soy el Diego de la gente.
Comentari poema
NO T'ACABIS MAI
Ets el dia que la meva nit requereix. (12)
Vull entendre els teus silencis (7)
i clarobscurs, (4)
els teus enigmes per resoldre que (10)
em debiliten constantment, però també (12)
són el meu aliment. (6)
No t'acabis mai. (5)
Em posaré de puntetes a veure (11)
si te trob enmig de l'horitzó.(9)
Antònia Lladonet.
1. Penja una imatge representativa del poema.
2. Tema del poema.
D'amor.
No te rima.
9 versos.
9 versos.
4.
Cerca al diccionari les paraules en negreta del poema i escriu-ne el
significat. Relaciona el significat amb el contingut del poema:
requereix, clarobscur, enigmes, horitzó.
Requereix: demanar, sol·licitar, com a necessari.
Clarobscur: estil pictòric basat en la perspectiva espacial obtinguda del joc de la llum i l'ombra.
Enigmes: dita de sentit obscur i inexplicable.
Horitzó: línia que limita la part de superfície terrestre visible des d'un punt.
5. Fes un resum del significat del poema en general.
6. Què vol dir l'expressió "també són el meu aliment?" Justifica la teva reposta.
6. Què vol dir l'expressió "també són el meu aliment?" Justifica la teva reposta.
7. Opinió personal
Socials tema 2
1. Cerca informació sobre quines són les funcions d'un estat.
2. Explica la diferència entre una democràcia i una dictadura. Explica quina és la situació actual del nostre país.
Socials dossier tema 2
1. Cerca informació sobre la diferència entre un estat i una nació. Posa exemples, també imatges.
La dièresi
La dièresi. Exercicis
1. Escriu la dièresi als mots que n’hagin de dur, segons les normes esmentades.
- adequi, unguent, ambiguitat, questió.
- diurn, traduies, produien, produit.
- estudii, canviin, renunciis, negociin
2. Canvia el nombre dels mots següents: els que estan en plural, escriu-los en singular, i a la inversa.
- veïns .............................; reduíem ....................................; genuí ........................................;
- que suïn...............................; ell traduïa ...............................; paraigües ............................;
- agraeixo .............................; intuïssis ....................................; suïssos ................................;
- país ...................................; llengua ......................................; veia .....................................;
- produíeu ................................; construïssin ................................; tradueix ........................;
3. Subratlla la vocal tònica i escriu les dièresis que calgui damunt les formes verbals següents.
- En Joan estudia força; tu cal que estudiis més.
- Canvia’t el cotxe i renuncia a la moto.
- Els prego que no copiin a l’examen; que no continuin fent-ho.
- Canviin l’oli del motor; envii’m la factura per correu.
- Convé que negociis amb el director el nou conveni. No menyspreis la teva habilitat negociadora.
4. Fixa’t que els verbs acabats en vocal més –ir, com ara traduir, conduir, duen dièresi a les formes no accentuades.
Accentua i escriu les dièresis on calgui:
- traduia. Traduies, traduiem, traduieu, traduien.
- conduim, conduiu, conduis, conduissis, conduissim, conduissiu, conduissin.
5. Fent servir els sufixos –ment, -dor, -tat, -dal forma paraules a partir dels mots següents:
(1) lluir, pair; (2) homogeni, simultani; (3) innocui, helicoide.
1. .............................................; ...............................................;
2. .............................................; ...............................................;
3. .............................................; ...............................................;
6. Escriu les dièresis que calgui a les frases següents:
- Aquell polític es va suicidar.
- La ingenuitat del personatge és extraordinària.
- Aquesta figura té una forma tirant a romboidal.
- Aquell home va aconseguir molt renom a partir d’aquella heroicitat.ç
7. D’acord amb cada punt de les excepcions a la dièresi, fes els exercicis següents.
- Escriu les formes corresponents dels verb agrair.
......................................, ........................................., .................................., ................................;
2. Escriu un derivat en “-isme” i un altre en “-ista” del mot ateu.
........................................., ......................................;
3. Forma dos derivats amb els prefixos co-, re- ajuntant-los al mot incidència i un altre derivat amb el prefix –contra ajuntant-lo al mot indicació.
...................................., .................................................., .............................................
4. Escriu l’accent corresponent als mots següents, tenint en compte que no tenen diftong.
Marius, harmonium, medium.8. Escriu la dièresi on calgui.
- Suissa: un estat format per petits paisos.
- Són unes habitacions contigues a les dels veins.
- S’estan produint moltes revoltes en aquell país.
- T’agrairia que reduissis la velocitat.
- L’egoisme de cadascú no va permetre arribar a una coincidència de criteris.
9. Escriu l’accent i la dièresi als mots de les frases següents que n’hagin de dur.
En Marius traduia de l’ucraines al catala. La Lluisa toca l’harmonium molt bé. En Lluis fa un programa diurn a la radio, produit per la BBA. Agraint-li la seva invitacio, els saludem cordialment. No ho hem entes tot, pero n’hem deduit el sentit. Tenia la intuicio que era la llet homogeneitzada el que li produia cremor d’estomac. L’empresari arruinat se suicida el mes passat. Diuen que encara han reduit mes el pressupost d’enguany. La festa no fou tan lluida com s’esperava. Creia que els astres influien sobre el desti dels homes. Estan construint una residencia per a ancians. Coia la verdura amb aigua mineral. No duia el carnet de conduir i, per aixo, el guardia el volia arrestar. Avui han detingut diverses persones que feien contraban de cocaina. Han ordenat que evacuin tota la cruilla afectada.
1. Cerca un text que parli sobre la industrialització a les societats
europees, el penges al teu blog i fas les següents tasques:
-Resum del text.
-Fes-ne també un esquema.
-Cerca 5 imatges que se li corresponguin.
2. Penja tota la informació que trobis sobre les conseqüències d'aquesta industrialització a les societats europees i en fas un resum.
-Resum del text.
-Fes-ne també un esquema.
-Cerca 5 imatges que se li corresponguin.
2. Penja tota la informació que trobis sobre les conseqüències d'aquesta industrialització a les societats europees i en fas un resum.
Arena amb recorda
ARENA AMB RECORDS
S'acaba l'estiu i (7)
la intensa calor (6)
dóna pas a una (6)
fresqueta molt (4)
agradable. (4)
La gent, melangiosa, (7)
recull els seus records (6)
a l'arena de la platja. (7)
Ara només cal que (6)
els arbres quedin nus (6)
de fulles i el poble (7)
es vesteixi de color (7)
marró. (2)
Això voldrà dir que (7)
ha arribat la tardor. (7)
la intensa calor (6)
dóna pas a una (6)
fresqueta molt (4)
agradable. (4)
La gent, melangiosa, (7)
recull els seus records (6)
a l'arena de la platja. (7)
Ara només cal que (6)
els arbres quedin nus (6)
de fulles i el poble (7)
es vesteixi de color (7)
marró. (2)
Això voldrà dir que (7)
ha arribat la tardor. (7)
1. Penja una imatge representativa del poema.

2. Tema del poema.
cvanvi de estat.
cvanvi de estat.
3. Anàlisi mètrica del poema (rima consonant o assonant, número de versos i síl·labes)
no te rima.
no te rima.
4.
Cerca al diccionari les paraules en negreta del poema i escriu-ne el
significat. Relaciona el significat amb el contingut del poema:
melangiosa, nus.
melangiosa: Que sovint sent melangia. sinonims: malenconiós.
nus: Entrellaçament estret de les parts d'un o més cossos flexibles, com és ara fils, cordills, cordes i cintes, que generalment s'estreny en estirar llurs caps.
melangiosa: Que sovint sent melangia. sinonims: malenconiós.
nus: Entrellaçament estret de les parts d'un o més cossos flexibles, com és ara fils, cordills, cordes i cintes, que generalment s'estreny en estirar llurs caps.
5. Fes un resum del significat del poema en general.
Que l'estiu posa a tardor
Que l'estiu posa a tardor
6. Opinió personal.
Es molt guapo el poema, perque a jo me agrade veure com cauen les fulles de els abres.
Es molt guapo el poema, perque a jo me agrade veure com cauen les fulles de els abres.
Redacció
1. Cerca informació sobre qui són els Antònia Font. Afegeix imatges, la seva història i tota la informació que trobis.
2. Explica el que penses que hauries de fer, en el teu dia a dia escolar, per a millorar tant la teva actitud com el teu rendiment.
3. Explica què significa per a tu l'amor, si consideres que has tengut bones experiències i si tu et consideres un bon amant i per què. Quines qualitats ha de reunir la persona que tu estimis? Justifica la teva resposta.
La dièresi
La dièresi té 2 usos molt diferenciats entre si:
Marcar que la U dels grups QU-/GU- quan van seguits de les vocals E/I es pronuncia.
|
Exemples: ungüent qüestió pingüí aqüífer
!VÉS AMB COMPTE que acomplisquen ambdós requisits: que es pronuncie la U i que la vocal que l’acompanye siga una E o una I.Aquesta regla no té excepcions.
Exemples: guerra (no du perquè la U no sona) / quatre (no du perquè la vocal és A).
Marcar que una I/U no forma diftong amb la vocal anterior.
|
Exemples: ve-ï-na pro-te-ï-na en-sa-ï-ma-da co-ï-en
EXCEPCIONS a aquesta regla:
A) Si la I/U pot portar accent gràfic.
|
Exemples: ve-í pa-ís co-í-em
! Vés amb compte de no barrejar aquesta excepció amb la primera regla que hem vist.
Exemples: aqüífer (porta
dièresi per marcar que la U del grup QU- seguit d’una I es pronuncia.
S’accentua perquè és plana acabada en –R).
Aquesta excepció només afecta les paraules
del segon ús de la dièresi sempre i quan accent i dièresi es disputen
la col.locació sobre la mateixa vocal. Exemple:
ru-ï-nós ( porta dièresi per indicar que hi ha dues vocals contígües
pronunciades en síl.labes diferents, la segona és una I i aquesta I no
pot dur accent gràfic però això no afecta que la paraula en porte ja que
és aguda acabada en –OS)
B) No porten dièresi les paraules acabades en els sufixos cultes –ISME/-ISTA/ -US/-UM.
|
Ex: egoisme / egoista / Màrius / harmònium
!Vés amb compte amb les paraules proïsme i lluïsme ja que sí que porten dièresi.
C) No porten dièresi els INFINITIUS, FUTURS, GERUNDIS i CONDICIONALS dels verbs acabats en VOCAL+IR (obeir, conduir, reduir, ...).
|
Exemples: agrair/agrairé/agraint/agrairia
! No confondre l’estalvi
de la dièresi en la terminació d’aquests temps amb altres casos com:
a-ï-llar/ a-ï-lla-ré/ a-ï-llant/a-ï-lla-ri-a ja que el problema no el
tenim en la terminació verbal sinó en la segona síl.laba.
D) Tampoc no fem ús de la dièresi en paraules començades per un prefix acabat en vocal (re,contra-, anti-, co-...) + paraula començada per I/U.
|
Exemples: contraindicació reunificar
Són excepcions a aquesta excepció les paraules reüll ireüllar i tots els derivats.
! Para especial atenció en aquelles paraules que porten dièresi en una I/U àtona ja
que, sovint, tendim a pronunciar-les com si foren diftongs quan en
realitat són hiats. Per això convé repassar alguns casos en què la
dièresi apareix fora de vocal tònica:
Col·loca’ls a les paraules
següents la dièresi si la necessiten. Digues quina regla els has aplicat
i si pertanyen a alguna excepció:
aigua cuina sarraina ateisme
pasques conduiria reintentar suis
beneiré reull peuc quocient
ensaimada egoista contraindicació produit
reixa cinquanta ciutat agrair
aiguera obeies coincidir traint
enlairar proteina reix aigualit
agraiment manguera traduir pausa
pais coincidència aquífer egoisme
aixeta heroina llengua genuina
Posa dièresi o accent a les paraules que calga i, en cas de ser una excepció, especifica la lletra d’aquesta:
pais
|
paisos
|
Lluis
|
Lluisa
|
questionari
| |||||
faria
|
conduir
|
produiria
|
reduint
|
Màrius
| |||||
altruista
|
dadaisme
|
egoista
|
harmònium
|
agrair
| |||||
reunir
|
coutilitzar
|
contraindicació
|
preinstal·lació
|
contribuint
| |||||
antiinflamatori
|
creilla
|
antiquari
|
peuc
|
aillant
| |||||
obeiem
|
arcaisme
|
diurn
|
coincidir
|
envairia
| |||||
produia
|
posseit
|
conduiries
|
reduia
|
disminuirà
|
Posa dièresi, accent o res a aquestes paraules, segons pertoque:
unguent,
veinat, Lluis, decaiment, conduies, peuc, causar, aquífer, empaquetar,
reincidir, europeista, creilla, produieu, agrairia, linguista,
adquisició, reduint, reunificar, llenguatge, peuet, proteina,obeim
Completa les oracions posant la dièresi o l’accent a les formes verbals que calga:
Si jo fora el gerent, reduiria el dèficit que han produit els administradors.
Els pobles germànics envairen la península Ibèrica el segle V.
Encara no s’ha reconstruit la necròpolis que els arqueòlegs atribuixen/atribueixen als ibers.
Durant tot el viatge estàs envaint el carril contrari, de manera que després de dinar conduire jo.
Després d’estudiar el cas, l’advocat ha deduit que en l’execució del crim influiren algunes causes encara inexplicables.
Alguns dels mots següents han de dur dièresi. Posa’ls-la:
veina peuc ruina xemeneia reixa ambiguitat
quatre pausa oida posseidor heroina reduia
tenia paisos arruinar reull intuició suissa
paisatge Biscaia cuinera frequent coincidir almoina
amoinar espontaneitat obliquitat agraiment cinquanta aillat
ciutadana transeunt unguent reunir ensaimada circuit
Eivissa aigua aiguera raim Caim joia
I ara completa les frases següents amb la forma que hi corresponga del verb entre parèntesis:
- T’estic molt .........(AGRAIR) per tots els favors que m’has fet.
- Mentre jo ..........................(PRODUIR), els del costat s’enfonsaven.
- Anit observava com el sopar es .....................(COURE) a poc a poc.
- ................................ (INTRODUIR) la targeta de cara a vosaltres.
- Convé que vosaltres mateixos ho .........................(DEDUIR) en pocs minuts.
- El sucre no es ...........................(DILUIR) prou bé perquè el café era fred.
- Cal que vosaltres ...........................(DISMINUIR) les despeses generals.
- .............................(POSSEIR) tanta riquesa que ni sabia el que tenia.
- Mentre estaven els llums encesos, el cartell ............................(LLUIR) amb força.
- Per favor: .........................(INCLOURE) també la sol·licitud.
Escriu el femení i un nom abstracte derivat dels adjectius següents:
Ex: continu: contínua, continuïtat.
simultani: .................................espontani: ..........................
heterogeni. .............................. heroic: ..............................
laic: ....................................... assidu: ................................
innocu: .................................. oblic: ...................................
Escriu dièresi o accent en els mots següents:
aqueducte linguistica proisme conduint paura
empedreit exiguitat harmonium hemorroidal Caim
quocient acuitat substituiem egoista aguait
fortuit helicoidal ateisme bilingue reimpressio
traduida jesuita diuretic geniut antiimperialista
europeista conduiria pasques beneire antiguitat
cafeina duana afaitat Saul Marius
Posa els accents i dièresis que calguen a les frases següents:
- La questio es que no se quines consequencies pot tenir la teua decisio.
- La Lluisa es va deixar influir per la pretesa genuitat del producte.
- I les seguents questions tambe posseien una alta ambiguitat.
- Els quatre sarrains lluien les seues simitarres.
- Com vols que continue la sequencia?
- Els mots seguents semblen intraduibles.
- El seu caracter egoista no coincidia amb l’altruisme de la veina.
- Aquesta frequencia no es captada per l’oida.
- Per mes que t’hi amoines no reduiras les diferencies entre els veins.
Quan surts per fer el viatge cap a Itaca,
has de pregar que el camí sigui llarg,
ple d'aventures, ple de coneixences.
Has de pregar que el camí sigui llarg,
que siguin moltes les matinades
que entraràs en un port
que els teus ulls ignoraven,
i vagis a ciutats
per aprendre del que saben.
Has d'arribar-hi, és el teu destí,
però no forcis gens la travessia.
És preferible que duri molts anys,
que siguis vell quan fondegis l'illa,
ric de tot el que hauràs guanyat
fent el camí, sense esperar
que et doni més riqueses.
Itaca t'ha donat el bell viatge,
sense ella no hauries sortit.
I si la trobes pobra, no és que Itaca
t'hagi enganyat. Savi, com bé t'has fet,
sabràs el que volen dir les Itaques.
Més lluny, heu d'anar més lluny
dels arbres caiguts que ara us empresonen,
i quan els haureu guanyat
tingueu ben present no aturar-vos.
Més lluny, sempre aneu més lluny,
més lluny de l'avui que ara us encadena.
I quan sereu deslliurats
torneu a començar els nous passos.
Més lluny, sempre molt més lluny,
més lluny del demà que ara s'acosta.
I quan creieu que arribeu,
sapigueu trobar noves sendes.
Més lluny, sempre molt més lluny,
més lluny del demà que ara ja s'acosta
i, quan sereu deslliurats,
tingueu ben present no aturar-vos (2)
Bon viatge per als guerrers
que al seu poble són fidels,
afavoreixi el Déu dels vents
el velam del seu vaixell,
i malgrat llur vell combat
tinguin plaer dels cossos més amants.
Omplin xarxes de volguts estels
plens de ventures,
plens de coneixences.
Bon viatge per als guerrers
si al seu poble són fidels,
el velam del seu vaixell
afavoreixi el Déu dels vents,
i malgrat llur vell combat
l'amor ompli el seu cos generós,
trobin els camins dels vells anhels,
plens de ventures,
plens de coneixences.
1. Heu vist que el nostre blog comença amb uns versos d'aquest poema que fou traduït i musicat pel compositor Lluis Llach. Descriu una bona filosofia de viure i m'agradaria que vosaltres descobríssiu quina és. Simplement doncs, copia el poema al teu blog, acompanya'l d'una imatge adient, explica el que ens conta i penja a la mateixa entrada la cançó.
has de pregar que el camí sigui llarg,
ple d'aventures, ple de coneixences.
Has de pregar que el camí sigui llarg,
que siguin moltes les matinades
que entraràs en un port
que els teus ulls ignoraven,
i vagis a ciutats
per aprendre del que saben.
Has d'arribar-hi, és el teu destí,
però no forcis gens la travessia.
És preferible que duri molts anys,
que siguis vell quan fondegis l'illa,
ric de tot el que hauràs guanyat
fent el camí, sense esperar
que et doni més riqueses.
Itaca t'ha donat el bell viatge,
sense ella no hauries sortit.
I si la trobes pobra, no és que Itaca
t'hagi enganyat. Savi, com bé t'has fet,
sabràs el que volen dir les Itaques.
Més lluny, heu d'anar més lluny
dels arbres caiguts que ara us empresonen,
i quan els haureu guanyat
tingueu ben present no aturar-vos.
Més lluny, sempre aneu més lluny,
més lluny de l'avui que ara us encadena.
I quan sereu deslliurats
torneu a començar els nous passos.
Més lluny, sempre molt més lluny,
més lluny del demà que ara s'acosta.
I quan creieu que arribeu,
sapigueu trobar noves sendes.
Més lluny, sempre molt més lluny,
més lluny del demà que ara ja s'acosta
i, quan sereu deslliurats,
tingueu ben present no aturar-vos (2)
Bon viatge per als guerrers
que al seu poble són fidels,
afavoreixi el Déu dels vents
el velam del seu vaixell,
i malgrat llur vell combat
tinguin plaer dels cossos més amants.
Omplin xarxes de volguts estels
plens de ventures,
plens de coneixences.
Bon viatge per als guerrers
si al seu poble són fidels,
el velam del seu vaixell
afavoreixi el Déu dels vents,
i malgrat llur vell combat
l'amor ompli el seu cos generós,
trobin els camins dels vells anhels,
plens de ventures,
plens de coneixences.
Lluis Llach
1. Heu vist que el nostre blog comença amb uns versos d'aquest poema que fou traduït i musicat pel compositor Lluis Llach. Descriu una bona filosofia de viure i m'agradaria que vosaltres descobríssiu quina és. Simplement doncs, copia el poema al teu blog, acompanya'l d'una imatge adient, explica el que ens conta i penja a la mateixa entrada la cançó.
El poeta quan parla d'Ítaca es refereix al final de les nostres vides i el viatge son les nostres vides. El poema defensa que al llarg de les nostres vides em d'aprendre coses noves, nous llocs. D'aquesta manera serem més savis. El poeta defensa que no hem de voler aribar abans al nostre destí sinó que hem de fer el camí més llarg i així coneixerem més coses i més llocs. Quan pensem que em aribat al final del camí em de saber trobar-ne d'altres, és a dir, devant les dificultats hem de saber afrontar-les i cercar noves rutes.
jo xerere de les carabassas terrorifiques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada